Darmowa dostawa – odpowiedź na sojusz polsko-chiński


Darmowa dostawa kurierska
Darmowa dostawa kurierska

Darmowa dostawa kurierska, jaką wprowadziło Allegro pokazuje, jak ważnym frontem w walce o klienta e-commerce jest obsługa przesyłek. Gra toczy się już nie o ceny produktów czy markę i wiarygodność platformy handlowej, ale ceny dostaw kurierskich. A właściwie o to, by były one jak najtańsze dla klienta.

Możliwości, jakie daje darmowa dostawa kurierska mogą zmienić realia polskiego handlu internetowego. W praktyce znacznie obniżają cenę zakupu towaru na Allegro; bezpłatne dostawy kurierem dla określonych klientów stanowić będą wyjątkową przewagę konkurencyjną. A ta z punktu widzenia Allegro to dziś priorytet. Powód jest prozaiczny i czai się – w zasadzie już się nie czai, a atakuje – w Chinach.
Robiąc jakiekolwiek zakupy na AliExpress można mieć wrażenie, że granic nie ma, a Polska i Chiny to jeden twór. Polski layout, bezproblemowa wysyłka, atrakcyjny cennik i dostawa pokrywana przez sprzedających – czego chcieć więcej? Allegro w naturalny sposób broniło swoją pozycję m.in. siłą marki, przyzwyczajeniem, naturalnym skojarzeniem zakupowym. Ale to może się zmienić.

Paczkomaty kontra darmowa dostawa kurierska

Rynek polskiego handlu internetowego musi zmienić się wraz z kolejnym krokiem chińskiej ekspansji towarowej. Porozumienie między InPost oraz Alibabą – spółką obsługującą AliExpress – sprawiło, że towary z Azji można zamawiać wprost do Paczkomatów. Ma to konkretne zalety. Pierwsza to oczywiście wygoda: odbiór przesyłki kurierskiej z urządzenia to możliwość podjęcia produktu w dowolnym terminie. Inną kwestią jest to, że wobec nasilonych kontroli ze strony służb celnych i skarbowych Paczkomaty jawią się – co widać na forach internetowych – jako sposób uniknięcia problemów. I choć to rozwiązanie jedynie pozorne, okazuje się być zaskakująco popularne.
Swoisty sojusz AliExpress i Paczkomatów umożliwia bezpłatną dostawę kurierską w przypadku zakupów powyżej 5 dolarów. W pełni wystarcza więc do zaspokojenia potrzeb większości klientów.
Dla Allegro to cios. Okazuje się, że zakupy w Chinach mogą być tanie, a jednocześnie wygodne. Jedyne ograniczenie to czas dostawy paczki, choć jak pokazuje śledzenie przesyłek z Chin – trafiają one do Europy coraz szybciej.

Darmowa dostawa kurierska od Allegro

Efekt zmian na rynku to dość niespodziewany ruch ze strony polskiej platformy zakupowej. Zdecydowała się bowiem na bezpłatną obsługę zamówień kurierskich dla wszystkich osób, które korzystają z programu Smart. Ten jest niewątpliwie korzystny, bo w skali roku kosztuje ledwie 49 zł. Tak więc w cenie kilku przesyłek kurierskich można mieć stałą, 12-miesięczną obsługę. W przypadku dużego natężenia zakupów i regularnych zleceń na dostawy przesyłek to czysty zysk.
W ten sposób przesyłki kurierskie stały się frontem walki pomiędzy Allegro i AliExpress. Ta druga to już druga platforma e-handlowa pod względem popularności w Polsce. Przy czym – na co warto zwrócić uwagę – ma już więcej użytkowników aplikacji mobilnej niż Allegro.

Jak darmowa wysyłka działa na klientów?

Korzyści jakie daje klientom rywalizacja dwóch dużych marek warto skonfrontować z faktami. Co daje – z perspektywy sprzedawcy w e-sklepie – darmowa dostawa kurierska? Allegro Smart, choć de facto bezpłatne nie jest (koszt to 8,99 miesięcznie lub 49 zł rocznie) budzi takie skojarzenia. Usługa zapewnia również bezpłatne zwroty do sprzedawcy. Po roku – od uruchomienia takiej usługi kurierskiej latem 2018 r. – liczba ofert objętych programem wzrosła o ponad 100 proc. Sama platforma szacuje, że osoby wykorzystujące darmową dostawę paczek robią cztery razy więcej zakupów niż ci, którzy ich nie mają.