Dotychczas transport kolejowy z Chin do Europy trwał około 17 dni, co jak na taką odległość i tak nie jest złym wynikiem. DHL właśnie udowadnia, że można go jednak poprawić, wszystko dzięki współpracy z chińskim Xi’an International Inland Port Investment & Development Group Co.
Wzrost zainteresowania towarami z Chin
Powodem do tych działań jest między innymi wzrost w latach 2017-2018 eksportu z Chin o 29%. Wśród najczęściej sprowadzanych do Europy towarów są między innymi części do urządzeń, części do samochodów, elektronika użytkowa, kosmetyki i wiele innych. Zapotrzebowanie na produkty z Chin widać także w Polsce, gdzie zakupy na chińskim Aliexpress są coraz bardziej popularne.
Jak podaje serwis American Shipper, DHL Global Forwarding uruchomił nową kolejową usługę ekspresową z Chin do Europy, oferując czasy tranzytu od 10 do 12 dni. Wszystko dzięki współpracy z Xi’an International Inland Port Investment & Development Group Co. Połączenie to przebiega z Xi’an w Chinach do Hamburga i Neuss w Niemczech. Jak podaje DHL, jest to najszybsze z obecnie dostępnych.
DHL stawia na szybkie połączenie kolejowe z Chinami
Nowa kolej ekspresowa ma w przybliżeniu 9400 km długości. Prowadzi przez Kazachstan, Rosję, Białoruś i Litwę do Obwodu Kaliningradzkiego. Następnie przez części Federacji Rosyjskiej na południowym wybrzeżu Morza Bałtyckiego. Wreszcie do Unii Europejskiej i prowadzi przez Polskę, do portu w Hamburgu oraz do Neuss nad Renem. Usługa kolejowa między Chinami i Niemcami została stworzona przy wsparciu China Railway, Belintertrans, RTSB Gmbh i UTLC – Eurasian Rail Alliance.
źródło: materiały prasowe DHL
Usługi kolejowe pomiędzy Azją a Europą zyskały na popularności w ostatnich latach. Wszystko dzięki temu, że zwiększa się niezawodność dostaw, a zmniejsza się ich cena. Dodatkowo to rodzaj transportu, który jest szybszy niż transport morski i tańszy niż połączenia lotnicze.
Kolejne wzrosty
Północnoazjatycki korytarz, z którego korzysta DHL przez Chiny, Kazachstan, Rosję, Białoruś i Polskę, okazał się najszybszą i niezawodną trasą, przewożącą 325,000 (TEU – jest to jednostka odpowiadająca objętości kontenera o długości 20 stóp) w 2018 r. Dane te pochodzą z raportu Komisji Europejskiej, można w nim też znaleźć analizę przyszłych lat. Przewidywany ruch wzrośnie do co najmniej 437 000 TEU do 2030 r.
Jednak aby do tego doszło muszą pojawić się czynniki sprzyjające. Są to subsydia transportu kolejowego przez chińskie samorządy oraz przepustowość infrastruktury. Szczególnie na głównych trasach kolejowych i przejściach granicznych, szczególnie między Polską a Białorusią.
Trzeba też przypomnieć, że niedawno DHL otworzyło dwa Centra Logistyczne. Pierwsze w Le Havre we Francji, a drugie w Felixstowe w Wielkiej Brytanii. Powstały one w odpowiedzi na rosnące zapotrzebowanie na kolejowe przewozy towarowe między Europą a Chinami.
Śledzenie przesyłek z Chin?
Jak zapewnia DHL połączenie ekspresowej linii kolejowej Xi’an – Niemcy zapewni klientom śledzenia przesyłek w czasie rzeczywistym za pomocą platformy iSee. Byłby to krok milowy, bo obecnie możliwości tego typu usługi są bardzo ograniczone.
Szansa dla Chin
Qu Jinwei, dyrektor generalny Xi’an twierdził, że usługa wdrożona wraz z DHL pomoże przyciągnąć więcej inwestycji do regionu. „Kolejnymi krokami będą starania, aby ten ekspresowy transport kolejowy był sukcesem. Przyciągnęłoby to więcej partnerów do naszego regionu, wzmacniając zdolności do pozyskiwania zasobów z międzynarodowych łańcuchów dostaw i zwiększając ich konkurencyjność”.
Jak będzie wyglądać transport kolejowy z Chin w przyszłości? Na pewno będzie można mówić o wzrostach oraz o kolejnych operatorach, którzy będą chcieli ugryźć kawałek tego tortu.