Dodatkowe usługi kurierskie – pobranie gotówki przy doręczeniu COD


Pobranie gotówki przy doręczeniu COD
Pobranie gotówki przy doręczeniu COD

Gdy decydujemy się na skorzystanie z usług kuriera, mamy do wyboru wiele dodatkowych opcji. Jedną z nich jest usługa COD czyli cash on delivery. Jest to tak zwana usługa za pobraniem. Na czym ona polega?

Skorzystanie z usługi COD jest bardzo proste. Wybór tej opcji następuje podczas zamawiania kuriera na stronie internetowej lub telefonicznie. Najprościej można powiedzieć, że za przesyłkę w takim wypadku zobowiązany jest zapłacić nadawca, natomiast za przedmiot płaci kurierowi odbiorca. Oznacza to, że gdy kurier zapuka do naszych drzwi, zanim otworzymy przesyłkę, musimy pokwitować jej odbiór i uregulować płatność. Jeśli chodzi o samo przyjmowanie płatności, to gdy kurier pobierze od odbiorcy przesyłki opłatę, przekazuje ją swojej firmie, która już przelewa określoną sumę na konto zleceniodawcy. Odbiorca do którego została nadana przesyłka “za pobraniem” musi koniecznie posiadać (najlepiej odliczoną) kwotę.

Sprawdzić czy wszystko jest w porządku z przesyłką możemy dopiero po wykonaniu dwóch wymienionych wyżej czynności, nigdy wcześniej. Jedyną sytuacją, w której możemy zweryfikować zawartość przesyłki przed podpisaniem odbioru i zapłatą jest ta, gdy zauważymy, że paczka jest po prostu uszkodzona. Wtedy mamy prawo zażądać zobaczenia jej zawartości. Istnieje w takiej sytuacji duże prawdopodobieństwo, że w środku znajduje się również uszkodzony towar.

Kto może skorzystać z usługi?

Musimy pamiętać, że nie wszystkie firmy kurierskie oferują pobranie gotówki przy doręczeniu COD. Szczególnie wobec klientów indywidualnych, którzy nie mają podpisanej stałej umowy z takim przedsiębiorstwem. W większości przypadków, gdy nie prowadzimy działalności gospodarczej, niestety, ale z takiej usługi nie będziemy mogli skorzystać. Zamawiając kuriera bezpośrednio w niektórych firmach kurierskich z usługi tej będą mogły skorzystać jedynie osoby, które mają podpisaną umowę. W takim wypadku pomocny będzie nasz serwis, który oferuje możliwość zamówienia przesyłki za pobraniem na terenie kraju nawet osobom indywidualnym.

Ile kosztuje usługa?

Każda firma kurierska dysponuje własnym cennikiem usług dodatkowych. Mogą one naliczać takie koszty w różnoraki sposób np. w postaci stałej opłaty lub procentowo od pobranej kwoty. Niektóre firmy usługę za pobraniem świadczą tylko dla klientów z umową i ustalają wysokość opłaty dodatkowej indywidualnie, zazwyczaj jest to uzależnione od ilości paczek, które klient wysyła. Często usługa ta wymaga obowiązkowego ubezpieczenia przesyłki (np. w DHL).

Każda firma ustala również maksymalną wartość pobrania, jaką może odebrać od klienta kurier. W UPS ta wartość ogranicza się do 5 000 USD, a w Raben do 10 000 PLN. Firma DHL posiada limit w wysokości 11 000 PLN z tym, że w przypadku kwoty przekraczającej 5 500 PLN odbiorca może zostać zobowiązany do osobistego odbioru przesyłki w terminalu DHL.

Zwrot kwoty pobrania

Na zwrot kwoty pobrania od firm kurierskich możemy liczyć zgodnie z regulaminem w ciągu 10 dni roboczych od dnia doręczenia przesyłki. Jednak zazwyczaj poczekamy na nie 3 dni robocze w przypadku UPS, 5 dni roboczych w DHL licząc od dnia następnego po doręczeniu przesyłki. Firmie Raben zajmuje to ok. 6 dni roboczych. Można również skorzystać z pobrania jednodniowego. W tym przypadku pieniądze przelewane są w tym samym dniu lub następnego dnia roboczego po doręczeniu przesyłki do odbiorcy. Z tej opcji można skorzystać w przypadku DHL i UPS w naszym serwisie. Czasami cały proces może się wydłużyć się ze względu na czas księgowanie środków przez bank.

Co jeśli paczka za pobraniem nie zostanie odebrana?

Wyróżniamy dwie sytuacje:

  • Gdy kurier nie zastanie odbiorcy, spróbuje ponownie doręczyć przesyłkę.
  • Jeśli odbiorca odmówi przyjęcia przesyłki ze względu na kwotę pobrania, wtedy wraca ona na koszt osoby zlecającej wysyłkę.

Cennik opcji dodatkowych: https://www.kurjerzy.pl/przesylki_kurierskie_cennik.