Czasy gdy wysyłka paczki ograniczała się do jej nadania na poczcie minęły bezpowrotnie. Dziś, w czasach coraz szybszej logistyki oraz rosnącego znaczenia e-commerce, kontrola nad przesyłką ma szczególne znaczenie.
Nie bez powodu wysyłane listy i asortyment mają często kluczowe znaczenie. To dziś nie tylko dokumenty. Wysyłka towarów po zakupach w sklepach internetowych musi być szybka i precyzyjna – nie ma miejsca na błędy adresowe lub zbyt długie oczekiwanie towaru na sortowni. Monitoring paczki umożliwia bieżącą weryfikację jej lokalizacji oraz statusu. W ten sposób obie strony – zarówno nadawca jak i odbiorca – mają pełną kontrolę i możliwość szybkiej reakcji w razie wszelkich problemów. O ile na co dzień bieżący sprawdzian lokalizacji przesyłki bywa kwestią drugorzędną, tak szczególnie w gorącym okresie przedświątecznym bywa na wagę złota. Monitoring przesyłki pozwala na łatwe i precyzyjne sprawdzenie, czy towar zakupiony w sklepie internetowym dotrze na czas – w ten sposób użytkownik może brać udział w swoistym wyścigu z czasem.
Śledzenie paczek a dane listu przewozowego
Do śledzenia przesyłek wystarcza numer listu przewozowego. Monitoring poprzez internet jest najszybszą i najskuteczniejszą metodą weryfikującą status paczki. Ogranicza to do minimum zjawisko, które przez lata irytowało kolejnych klientów – uciążliwe próby uzyskania informacji w działach obsługi klienta. Próby sprawdzenia gdzie znajduje się teraz przesyłka i jaki jest jej realny termin doręczenia zwykle zderzały się z brutalną rzeczywistością administracyjną. Internet – choć bezduszny – nie ma problemów z bieżącym przekazywaniem wszelkich detali. Dzięki szczegółowej aktualizacji danych w czasie rzeczywistym, monitoring przesyłki sprowadza się dziś do wprowadzenia danych listu.
Nie oznacza to jednak, że nie brak pułapek. Szczególnie należy uważać w przypadku paczek zagranicznych. Numer listu przewozowego może się w takim przypadku zmienić, co z kolei – wśród odbiorców – wzbudza alarm. Po wpisaniu danych niektóre systemy, dotychczas działające bezproblemowo, wykazują brak odpowiedniej przesyłki. To nie błąd, a jedynie zmiana operatora na zagranicznego.
Nie jest to jednak standard. Serwis KurJerzy zapewnia T&T dla przesyłek nadanych w ramach serwisu oraz zewnętrznych paczek dla współpracujących firm kurierskich. Dodatkowo możliwe jest uzyskanie informacji o przesyłkach Poczty Polskiej czy nadawanych z Chin – o ile wykorzystywany jest do tego polski, narodowy dostawca.
Nowości technologiczne przyspieszają kontrolę
W obsługę logistyczną – szczególnie w e-commerce – monitoring paczki wchodzi coraz głębiej. Skutecznie wykorzystuje technologie. Nie ogranicza się wyłącznie do smsów o statusie przesyłki czy wiadomościach przekazywanych przez operatorów. Powstają aplikacje – chociażby jak Lokalizator Paczek – które wszystkim stronom transakcji na bieżąco przekazują pakiet informacji związanych z terminem doręczenia i obecnym ulokowaniem przesyłki.
Z kolei aplikacja Poczty Polskiej umożliwia nie tylko samo śledzenie przesyłki, ale również wyszukiwanie najbliższych placówek w okolicy – pod kątem szybkiego odbioru oraz inne warianty nawigacyjne. Wszystko sprowadza się zaś do jednego: maksymalnej kontroli nad wysyłkami i przyspieszeniu procesu dostarczenia.