Obawiając się uszkodzeń, firmy odmawiają przewożenia standardowym transportem szkła, towarów z elementami szklanymi oraz wykonanych z ceramiki. Takie kruche, delikatne i często wartościowe przedmioty wymagają specjalnych warunków przewozu oraz odpowiednich zabezpieczeń. Nic więc dziwnego że firmy często nie podejmują się wysyłki szkła i produktów z niego wykonanych.
Zazwyczaj jednak decydują się one na transport jedynie niewielkich przedmiotów szklanych (drobne elementy ze szkła i ceramiki, kubki itp.), które klient zapakuje z zachowaniem odpowiednich środków ostrożności i specjalnie oznaczy. Firmy kurierskie chroni prawo przewozowe, które jasno określa, że to nie oni odpowiadają za zapakowanie przesyłki, a klient, który ją nadaje. Po stronie wysyłającego jest więc zagwozdka, aby zabezpieczyć przesyłkę w taki sposób, by nie ulegała ona stłuczeniu podczas transportu. Warto o tym pamiętać przed wysyłką.
Jak zapakować szkło do wysyłki?
Niektóre firmy decyduje się na transport delikatnych przedmiotów. Na ich stronach, można znaleźć poradnik, jak zapakować elementy szklane, aby nie uległy zniszczeniu podczas transportu. Po pierwsze należy zapakować rzeczy w podwójny karton i włożyć do niego dodatkowe materiały amortyzujące. Najlepiej zastosować grube opakowanie tekturowe. Następnie owinąć sam przedmiot folią bąbelkową czy innym materiałem np. styropianem. Ważne jest, aby wybrać takie opakowanie, by po jego zamknięciu na powierzchni nie pojawiły się żadne wybrzuszenia oraz fałdy. Konieczne jest zapewnienie odpowiedniego wypełnienia, jest potrzebna niewielka ilość miejsca z każdej strony tyle, aby przedmiot nie przemieszczał się wewnątrz opakowania. Pudełko należy zakleić metodą podwójnej litery T. Najlepiej wykorzystać do tego celu szeroką taśmę klejącą.
Przesyłki niestandardowe
Decydując się na wysyłkę niewielkich przedmiotów ze szkła lub ceramiki, należy wybrać opcję przesyłki niestandardowej. Takie przesyłki są sortowana ręcznie, a nie maszynowo. Jest to opcja dodatkowa i zazwyczaj wiąże się z dodatkowymi kosztami. Ważne jest, aby poinformować podczas składania zamówienia (wpisać w pole zawartość), o tym co znajduje się w kartonie. I umieścić na opakowaniu etykietę: ostrożnie szkło.
Warto zaznaczyć, że firmy kurierskie muszą przestrzegać zasad bezpieczeństwa transportu lotniczego (IATA) oraz przepisów dotyczących transportu drogowego zawartych w Konwencji CMR, a także norm celnych. Stąd pewne ograniczenia w transporcie wybranych produktów.